السبت، 31 مايو 2008

الوحده

خلق الله سبحانه وتعالي البشريه علي ان يعيشوا معا في بيئه واحده
كما خلق الانسان بطبعه اجتماعي يحب ان يعيش مع الناس تجمعهم اشياء مشتركه او لاتجمعهم ولكن في الاصل ان لا يعيش بمفرده وبمعزل عن الناس
فبدايه الخلق واساسها الاجتماعيه والتعاون وليس العزله
جربت تعد لوحدك تبقي بعيد عن الناس في منفي كده لوحدك ؟
ليك عالمك الخاص في ناس بتحب تبقي كده لوحدها ولكن ده بيبقه بمزاجها ولكن من ناحيه تانيه لو ده حصلك غصبن عنك هيكون شعورك ايه ؟ ايه احساسك وانت في حبس انفرادي مثلا؟؟
شاءت الظروف والاقدار انك تسيب اهلك واصحابك وحبايبك وعشت في مكان بعيد ايه احساسك؟ طب جربت الوحده وانت بين الناس ؟؟؟
احساس صعب اووووووي ووحش جدا لو جربته احتمال تكرهه نفسك
اه اه عايش مع الناس بيحبوك وبيتكلموا معاك وبيساعدوك وكل حاجه بس انت مش حاسس بده او حاسس بيه بس مش هو ده ايلي انت عايزه محتاج حد يفهمك يكلمك تحس بيه ويحس بيك تحس منه انك بتكلم نفسك ونفسك دي فاهماكوحاساك وبتحبك اوي وبتخاف عليك اوي اوي واخيرا
يارب محد يتعرض او يحس بالوحده بين الناس لانها اقوي واقسي من الوحده الفرديه

هناك تعليقان (2):

غير معرف يقول...

بالفعل ، أن تكون وحدك رغم وجود الألوف من حولك لهو الواحدة الحقيقية
وللأسف حياتي عبارة عن هذا النوع من الوحدة ، ورغم إنني اخترت وحدتي تلك من البداية
اخترتها بغير إرادتي إلا إنني أعاني منها الآن ، ورغم إنني لم أعد احتمل تلك الوحدة
ولكنها صارت بداخلي جزء مني ، لا استطع الفرار منها

amira portsaid يقول...

دايما بسأل نفسي هي غربه الجسد أصعب ولاغربه الروح؟
يعني أصعب عليا أعيش لوحدي في مكان بعيد عن أهلي وأصحابي ولا الاصعب ان أعيش في وسطهم بس مش لاقيه نفسي؟
بس لما بفكر فيها بحس ان الأتنين أنيل من بعض مهو أصل الانسان دايما بيعوز كل حاجه أنا مقدرش أستغنى عن نفسي ولا أقدر أستغنى عن أهلي واصحابي وكل الناس الي بحبهم